درمان خونریزی بینی

هنگامی که خونریزی بینی شروع می شود، مراجعه به متخصص گوش حلق و بینی در اسرع وقت با توجه به علت خونریزی، مهم است. با مداخله در خونریزی بینی، با استفاده از تامپون در فواصل منظم از خونریزی جلوگیری می شود و یا متخصص با کنترل شدت خونریزی، با استفاده از داروهای انعقادی خونریزی را متوقف می کند. پس از مدتی انتظار، با اطمینان از توقف خونریزی، با اعمال پمادهای چرب قسمت های آسیب دیده بهبود می یابد. علاوه بر این درمان با محلول ایزوتونیک کلرید سدیم ادامه می یابد. اگر، به غیر از این شرایط، خونریزی در فواصل معینی ادامه  یابد، باید به متخصص گوش وحلق و بینی مراجعه کرد. اگر خونریزی تکرار شود، از این موارد استفاده می شود:

• با قطره بینی حاوی آب نمک و اسپری، با حرکت های آرام و نرم بینی تمیز می شود
  • بینی را هرگز نباید دست کاری کرد و نباید در معرض ضربه های سخت مانند ناخن باشد.
  • حرکات ورزشی سنگین و وسایل سنگین نباید برداشته شود و نباید به داخل بینی فشار وارد شود.
  • بالش خواب نباید بالا باشد و سر باید بالاتر از سطح قلب باشد
  • اتاق بیمار نباید خشک باشد و باید مرطوب باشد.
  • از غذاهای بسیار گرم، تلخ و تند باید اجتناب شود.
  • آب حمام نباید خیلی گرم باشد.
  • آسپیرین و داروهای ضد التهابی نباید مصرف شود.

درمان خونریزی بینی

خونریزی بینی چیست؟

خونریزی بینی، وضعیتی ناخوشایند و ناگهانی است. اگر خونریزی به دلیل بیماری نباشد، در مدت زمان کم با مداخلات ساده متوقف می شود. اگر متوقف نشده و شدت آن افزایش یابد، باید به نزدیک ترین کلینیک مراجعه کرد. خونریزی بینی به دو قسمت جلو و عقب تقسیم می شود. خونریزی بینی در ناحیه جلو عمدتا ناشی از فشار خون مویرگ در وسط بینی است. در این مورد، لازم است که تامپون در فواصل کوتاه مدت بکار گرفته شود. با این حال، اگر خونریزی متوقف نشود و شدت آن افزایش یابد، با رفتن به نزدیک ترین کلینیک، خونریزی با داروهای هموستاتیک متوقف خواهد شد. خونریزی بینی در ناحیه عقب، معمولا در افراد مسن و بیماران مبتلا به فشار خون بالا ، در گلو و مسیر بینی رخ می دهد. در چنین خونریزی هایی باید به متخصص مراجعه کرد.

خونریزی در قسمت جلوی بینی

خونریزی بینی در ناحیه جلو معمولا بدون هیچ علتی ناشی از ضربه و مداخله دست است. این نوع خونریزی ها یا خود به خود یا با گذاشتن تامپون در فواصل منظم بهبود می یابد. در صورت تداوم و افزایش شدت خونریزی ، با مراجعه به کلینیک با مصرف داروی هموستاتیک خونریزی متوقف می شود. با استفاده از قطره بینی حاوی آب نمک ، اسپری و پماد مرطوب کننده داخل بینی در مدت زمان کم بهبود می یابد. خونریزی بینی در ناحیه جلویی ناشی از ترک مویرگی در وسط بینی است. از آنجا که ساختار مویرگ بسیار نازک است، این خونریزی، با عطسه یا  سرفه یا تماس با دست اتفاق می افتد. اگر چه این خونریزی ها در کودکان شایع تر است، اما در افراد مسن نیز رخ می دهد.

خونریزی در قسمت عقب بینی

خونریزی بینی به دو صورت متفاوت در جلو و عقب رخ می دهد. خونریزی در قسمت عقب، از پشت بینی تا گلو و از آنجا به پایین جریان می یابد. خونریزی در قسمت عقب بینی شایع نیست. با این حال، جدی تر از خونریزی جلو بینی است. بنابراین مداخله در خانه درست نیست. باید حتما به فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه کرد. دلیل جدیت این خونریزی ها این است که به علت بیماری و یا یک نشانه بیماری رخ می دهند. این خونریزی ها اغلب تومورهای بینی و فشارخون به نام نازوفارنکس را به ذهن می آورند. ضربه های شدید و آسیب های احتمالی نیز ممکن است منجر به خونریزی بینی در قسمت عقب شود. در این خونریزی، اگر خونریزی از قسمت جلو نباشد، می توان گفت که خونریزی در قسمت عقب اتفاق افتاده است.

علل خونریزی بینی چیست؟

خونریزی بینی ممکن است بدون علت و یا نشانه بسیاری از علل و بیماری های جدی باشد. خونریزی بینی می تواند به صورت خود به خود و یا با روش های ساده در خانه و یا در کلینیک درمان شود. یکی از علل خونریزی بینی ممکن است در اثر ترک مویرگ ها باشد که رگهای بسیار نازک در بینی هستند. خونریزی قسمت جلوی بینی به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا و واکنش های آلرژیک باشد. با این حال، خونریزی در قسمت عقب ممکن است به دلایل بسیاری باشد. در بیماران مسن در اثر فشار خون بالا، تومور یا عوارض جانبی هر دارو ممکن است خونریزی رخ دهد.

عوامل ایجاد کننده خونریزی در قسمت عقب بینی:

• آب و هوای خشک
  • خونریزی در اثر ضربه، شکستگی و یا تصادف
  • خونریزی ناشی از انحراف استخوان بینی
  • خونریزی بینی ناشی از بیماری های تنفسی
  • خونریزی به دلیل حساسیت به داروها
  • خونریزی ناشی از لخته شدن به دلیل بیماری هموفیلی
  • خونریزی به علت فشار خون بالا
  • خونریزی ناشی از کمبود ویتامین K

یکی از شایع ترین علل خونریزی بینی ، خونریزی ناشی از آب و هوای خشک است. خونریزی بینی ناشی از خشکی هوا با خشک شدن بینی (مخاط) بسیار معمول است. بعضی از خونریزی های بینی به علت ضربات به صورت رخ می دهد. شکستگی استخوان بینی در اثر حادثه نیز سبب خونریزی می شود. خونریزی بینی اغلب در افرادی که عادت به دستکاری بینی دارند رخ می دهد. باز هم، به علت ضربه های شدید به سر، خونریزی بینی رخ می دهد. ممکن است پس از جراحی لوزه یا پلیپ بینی نیز خونریزی رخ دهد. خونریزی به علت انحراف استخوان بینی نیز، رخ می دهد.

در اثر بیماری هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت که سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد و مشکل در تنفس به علت ورم سینوس ها غشای مخاطی خشک شده و منجر به خونریزی بینی می شود.

بستگی به بیماری های دستگاه تنفسی، مخاطی بینی خشک می شود، سینوس ها ورم کرده  و کوچک ترین دم و یا عطسه باعث ترک مویرگ ها  و خونریزی بینی می شود. در چنین مواردی، برای مرطوب کردن مخاط بینی از اسپری و قطره هایی که تنفس را راحت تر می کند استفاده می شود که مانع از خونریزی بینی می شود.

source: ameliyat.com

همین امروز برای گرفتن زمان مشاوره با مطب دکتر کیوان اخترکاوان تماس بگیرید.

دکتر کیوان اخترکاوان جراح بینی ، جراح پلک در تهران و فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

جهت دریافت مشاوره رایگان عمل بینی و مشاوره رایگان حضوری با دکتر کیوان اخترکاوان با شماره تلفن 09365110973 و 09902771196 تماس حاصل فرمایید