عمل شکستگی بینی

یکی از شایع ترین شکستگی ها، شکستگی بینی است. از نشانه های شکستگی بینی در اثر تصادف، ضرب و شتم یا سقوط می تواند علائمی مانند خونریزی، تورم و درد در بینی فرد باشد. اگر چنین علائمی در بیمار وجود داشته باشد باید فورا به یک جراح بینی مراجعه کند. اگر پس از تشخیص،  شکستگی بینی قابل ترمیم نباشد یا از زمان ترمیم آن گذشته باشد عمل بینی انجام می شود. عمل شکستگی بینی برای اصلاح شکل بینی و همچنین برای ترمیم عملکرد تنفسی انجام می شود.

عمل شکستگی بینی

اطلاعاتی درباره عمل شکستگی بینی:

عمل شکستگی بینی یک فرآیند طولانی است. تشخیص شکستگی بینی بیمار ، به طور کلی تصمیم گیری برای عمل، کنترل های لازم و دوره بهبود پس از جراحی باید در نظر گرفته شود. اندازه شکستگی و زمان مراجعه بیمار به متخصص برای تصمیم گیری جراحی مهم است.  اگر بیمار بلافاصله پس از شکستگی به متخصص مراجعه کند  و اگر شکستگی درمان شود ، جراحی لازم نیست. اما اگر از مراجعه بیمار به متخصص 4-3 گذشته باشد و در بینی ورم وجود داشته باشد نمی توان مداخله ای انجام داد.

شکستگی بینی چیست؟

بینی از عضوهای حیاتی فرد است. بینی از غضروف و استخوان، دو سوراخ و یک دیوار نازک که این سورخ ها را جدا می کند تشکیل شده است.  تنفس در هر لحظه از بینی شروع می شود. بینی هوایی که تنفس می کنیم را تمیز می کند ، همچنین بر صدای پخش شده در طول مکالمه تاثیرگذار است . حس بویایی نیز مربوط به عضو بینی است.بینی اولین عضو آشکار در وسط چهره و به دلیل مزایای کاربردی مهم است. شکستگی بینی، ترک و شکستگی در استخوان بالای بینی است. شکستگی بینی سومین و شایع ترین شکستگی است. شکستگی بینی  ممکن است به دلیل ضربه، سقوط و حادثه ایجاد شود. اندازه شکستگی به جهت و شدت ضربه بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است یک ضربه کوچک از جلو به بینی باعث شکستگی جدی نشود ولی باعث ترک یا شکستگی های خفیف و تغییر شکل در بینی شود. اما ضربه شدید از جانب ممکن است باعث شکستگی شدید و تغییر شکل جدی در بینی شود. بلافاصله شروع به درمان و همچنین تشخیص درست بسیار مهم است.

علائم شکستگی در بینی:

در شکستگی بینی ، علائم مختلفی مشاهده می شود. این علائم:

• ایجاد مشکل در تنفس
  • ورم
  • کبودی
  • تغییر شکل در بینی است.

شکستگی و علائم با توجه به شدت ضربه ای که به بینی وارد می شود متفاوت است. علاوه بر این علائم شکستگی بینی ، در هر فرد نمی تواند بلافاصله دیده شود . در بعضی موارد، ممکن است خونریزی در بینی از بیرون قابل مشاهده نباشد اما بعد از مدتی ممکن است انسداد  در بینی و مشکل در تنفس رخ دهد . اگر پس از ضربه به بینی فرد مشکوک به شکستگی یا ترک باشد قبل از مشاهده علائم باید به متخصص مراجعه کند.

علل شکستگی بینی:

از آنجا که بینی در وسط چهره قرار دارد ، از هر نقطه در برابر صدمات در موقعیت  باز قرار دارد. به همین دلیل باید از بینی در برابر هرگونه ضربه مراقب بود. از شایع ترین دلایل شکستگی بینی : تصادفات رانندگی، دعوا، سقوط، ضربه، برخی فعالیت های ورزشی و بازی است.

تصادفات رانندگی:

تعداد زیادی از حوادث ترافیکی هر روز رخ می دهد و متاسفانه این حوادث باعث تلفات و صدمات می شود. مهمترین دلایل این حوادث بدون شک بی دقتی، بی توجهی، عدم رعایت قوانین رانندگی، مصرف الکل یا بی خوابی است. یکی از آسیب های ناشی از این حوادث، شکستگی بینی و صورت است. نبستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی یا استفاده نکردن از کلاه ایمنی هنگام موتور سواری، در حوادثات باعث شکستگی بینی می شود. به منظور اجتناب از چنین شرایطی، رعایت قوانین و  استفاده از تجهیزات لازم ضروری است.

حمله فیزیکی:

از شایع ترین دلایل ترک و شکستگی بینی، حمله فیزیکی است.  در یک دعوا ضربه به بینی می تواند باعث شکستگی شود.

سقوط :

در وقوع سقوط، ناامنی و حواس پرتی از مهم ترین عوامل است. حوادثی مانند ضرب و شتم و یا افتادن هنگام راه رفتن یا دویدن است رخ می دهد. ممکن است در نتیجه این حوادث شکستگی در بینی رخ دهد. برای محافظت در برابر چنین شرایطی باید دقت کرد و از وسایلی مانند تلفن همراه که ممکن است مانع از دید فرد شود نباید استفاده کرد.

عمل شکستگی بینی

آسیب های ناشی از فعالیت های ورزشی و بازی:

برخی فعالیت های ورزشی و بازی مانند بازی هایی که با توپ انجام می شود  و ضربه به یکدیگر می تواند باعث شکستگی بینی شود. در برابر فعالیت هایی که شامل چنین خطراتی است باید اقدامات حفاظتی انجام شود و از کلاه ایمنی استفاده کرد.

عمل شکستگی بینی چگونه انجام می شود؟

قبل از جراحی شکستگی بینی تمام آزمایشات و معاینه های لازم انجام می شود. برای کاربرد مناسب ترین روش درمان برای بیمار تشخیص درست بسیار مهم است.  جراحی بینی علاوه بر اصلاح تغییر شکل بینی،  راه تنفس را نیز اصلاح می کند. در جراحی بسته به ویژگی های بیمار، بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. در جراحی می توان از روش باز یا روش بسته استفاده کرد. وضعیت بینی روش مورد استفاده را تعیین می کند.

Source: www.ameliyat.com