عمل شگستگی بینی

عمل شکستگی بینی

شکستگی بینی یکی از شایع ترین شکستگی های بدن است. علائمی مانند خونریزی، تورم و درد در بینی فرد به علت تصادف، ضرب و شتم یا سقوط می تواند نشانه ای از شکستگی بینی باشد. اگر بیمار متوجه چنین علائمی شد باید فورا به یک جراح بینی مراجعه کند. اگر جراح بینی پس از تشخیص شکستگی بینی نتواند شکستگی را ترمیم کند یا زمان ترمیم آن گذشته باشد، جراحی بینی انجام می شود. جراحی شکستگی بینی به منظور اصلاح شکل بینی و همان زمان برای بازسازی عملکرد بینی، مانند تنفس انجام می شود.

عمل شگستگی بینی

درباره جراحی شکستگی بینی

جراحی شکستگی بینی یک روند طولانی است. تشخیص شکستگی بینی بیمار، تصمیم گیری برای جراحی، بررسی های لازم و دوره بهبود پس از جراحی، باید به طور کلی در نظر گرفته شود. بعد از تشخیص شکستگی، اندازه شکستگی و زمان مراجعه بیمار به جراح بینی برای جراحی مهم است. اگر بیمار بلافاصله پس از شکستگی به بیمارستان منتقل شود و اگر شکستگی با استفاده از فرایند کاهش، تصحیح شود، جراحی لازم نیست. با این حال، اگر از مراجعه بیمار به جراح بینی 4-3 روز گذشته باشد و در بینی تورم دیده شود نمی توان در آن مداخله کرد. اگر بیمار پس از دو هفته از شکستگی به جراح بینی مراجعه کند، شکستگی بینی نمی تواند بدون جراحی اصلاح شود، چون در این مدت زمان، استخوان شروع به جوش خوردن کرده است. برای انجام عملیات تقریبا 5 یا 6 ماه باید صبر کرد. پس از تصمیم برای جراحی، بسته به شرایط بینی و وضعیت سلامتی بیمار، تکنیک ها و روش هایی که در عملیات مورد استفاده قرار می گیرند، تعیین می شود. به بیمار در این مورد اطلاعات داده می شود. پس از جراحی، پیگیری بیمار تا زمان بهبود کامل ادامه دارد.

شکستگی بینی چیست

بینی یک عضو حیاتی برای فرد است. بینی شامل غضروف و استخوان، دو فضا و یک دیوار نازک است که این فضاها را جدا می کند. روند تنفس ما در هر لحظه از بینی شروع می شود. بینی که باعث تمیز کردن هوایی که تنفس می کنیم می شود، عضوی است که بر صدای پخش شده در طول مکالمه نیز تاثیر می گذارد. همچنین، حس بویایی نیز مربوط به بینی است. به دلیل مزایای کاربردی و همچنین وجود آن در وسط چهره، اولین عضو آشکار و زیبایی شناختی است. شکستگی بینی، ترک و شکستگی در استخوان بالای بینی است. سومین و شایع ترین شکستگی در بدن انسان شکستگی بینی است. این شکستگی ممکن است به دلیل هر گونه ضربه، سقوط و حادثه رخ دهد. جهت و شدت ضربه بر اندازه شکستگی اثر می گذارد. به عنوان مثال، ممکن است یک ضربه غیر شدید از جلو باعث شکستگی جدی در بینی نشود و ممکن است باعث ایجاد ترک یا شکستگی های خفیف و تغییر شکل در بینی شود. با این حال، ضربه های شدید از طرفین ممکن است باعث شکستگی های شدید و تغییر شکل جدی شود. تشخیص صحیح و بلافاصله شروع درمان بسیار مهم است. معاینه فیزیکی و در صورت لزوم، روش های تصویربرداری باید انجام شود. در چند ساعت اول، قبل از تورم بینی در شکستگی باید مداخله شود و به حالت قبل از شکستگی برگردانده شود. احتمال درمان قبل از ورم بینی در چند ساعت اول شکستگی بیشتر است.

علائم شکستگی بینی

هنگامی که یک شکستگی بر روی بینی رخ می دهد، علائم مختلفی مشاهده می شود. این علائم عبارتند از: خونریزی، ایجاد مشکل در تنفس، درد، ورم، کبودی و تغییر شکل در بینی.

با توجه به شدت ضربه، شکستگی و علائم مشاهده شده متفاوت است. علاوه بر این، در هر فرد بلافاصله علائم شکستگی بینی مشخص نمی شود. در بعضی موارد، خونریزی در ناحیه بینی ممکن است از خارج دیده نشود، اما بعد از یک دوره زمانی، ممکن است انسداد بینی و مشکل در تنفس ایجاد شود. اگر فرد پس از ضربه مشکوک به شکستگی یا ترک در بینی باشد قبل از مشاهده علائم باید به جراح بینی مراجعه کند.

علل شکستگی بینی

از آنجا که بینی در وسط صورت قرار دارد، در موقعیت بسیار باز در برابر اثرات از هر نقطه است. به همین دلیل باید در برابر هرگونه ضربه احتیاط شود. شایع ترین علل شکستگی بینی عبارتند از: تصادفات رانندگی، دعوا، سقوط، ضربه، برخی فعالیت های ورزشی و بازی.

تصادفات رانندگی

تعداد زیادی از حوادث ترافیکی هر روز رخ می دهد و متاسفانه این حوادث باعث تلفات و صدمات می شود. مهم ترین دلایل این حوادث بدون شک بی دقتی، بی توجهی، عدم رعایت قوانین رانندگی، مصرف الکل یا بی خوابی است. یکی از آسیب های ناشی از این حوادث، شکستگی بینی و صورت است. نبستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی یا استفاده نکردن از کلاه ایمنی هنگام موتور سواری، در حوادثات باعث شکستگی بینی می شود. به منظور اجتناب از چنین شرایطی، رعایت قوانین و  استفاده از تجهیزات لازم ضروری است.

حمله فیزیکی

یکی از شایع ترین علل ترک و شکستگی بینی، حمله فیزیکی است. دخالت بیمار در یک دعوا و ضربه به بینی در طول این مبارزه می تواند باعث شکستگی شود. در چنین مواردی، جهت و شدت ضربه به بینی بسیار مهم است. در نتیجه یک ضربه شدید از طرف ، ممکن است شکستگی های شدید در بینی رخ دهد.

سقوط / ضرب

مهم ترین عوامل در وقوع چنین حوادثی، ناامنی و حواس پرتی است. ضرب و شتم و یا افتادن هنگام راه رفتن یا دویدن حوادثی است که اغلب رخ می دهد. در نتیجه این حوادث، شکستگی در بینی ممکن است رخ دهد. برای محافظت از چنین شرایطی، باید احتیاط بیشتری انجام شود و از وسایلی مانند تلفن همراه که ممکن است مانع از تماشای فرد در جلو شود نباید استفاده شود.

آسیب های ناشی از فعالیت های ورزشی و بازی

برخی فعالیت های ورزشی و بازی می تواند باعث شکستگی بینی شود. به عنوان مثال بازی هایی که با توپ انجام می شوند و ضربه به یکدیگر. در صورت انجام فعالیت هایی که شامل چنین خطراتی هستند، باید اقدامات حفاظتی به اندازه ممکن انجام شود و از موارد کمکی مانند کلاه ایمنی استفاده شود.

درمان دارویی

علاوه بر روش های جراحی، بیماران می توانند در درمان شکستگی بینی از تعدادی از داروها استفاده کنند. تا زمانی که جراح بینی این داروها را تجویز نکند، بیمار هرگز نباید خودسرانه ازین داروها مصرف کند. داروهای بدون تجویز می تواند منجر به شرایط بدتر شود. در مواردی که جراح بینی تشخیص دهد، از داروهای ضد درد و ضد عفونت استفاده می شود.

جراحی شکستگی بینی چگونه انجام می شود؟

تمام آزمایشات و معاینه های لازم قبل از جراحی شکستگی بینی انجام می شود. تشخیص صحیح ، برای کاربرد مناسب ترین روش درمان بسیار مهم است. با جراحی بینی علاوه بر اصلاح تغییر شکل بینی راه تنفس نیز اصلاح می شود. در جراحی، بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی بسته به ویژگی های بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. از روش باز یا روش بسته می توان در جراحی استفاده کرد. جراح بینی با توجه به وضعیت بینی تعیین می کند که از کدام روش باید استفاده شود.

جراحی باز

در روش جراحی باز، با تقسیم قسمت میانی سوراخ های بینی، پوست بینی بالا کشیده می شود. به این ترتیب، ساختار داخلی بینی، استخوان ها، غضروف ها به وضوح دیده می شود. از نظر جراحانی که عمل جراحی انجام می دهند، روش جراحی باز اجازه می دهد تا کار راحت تر انجام شود. بعد ازعمل به دلیل بریدگی در این روش باید بخیه اعمال شود. احتمال وجود اسکار کوچک وجود دارد، اما ممکن است مشکل نباشد، زیرا برش بسیار کوچک است.

جراحی بسته

در عمل جراحی بسته، هیچ بریدگی در خارج بینی لازم نیست. در این روش، با کمک ابزار خاص، با باز کردن برش در نقاط مشکل دار در داخل بینی مداخله می شود. این روش ساده تر از جراحی باز است. در پایان عملیات، بریدگی های داخل بینی بسته می شود. از آنجا که هیچ بخیه ای در خارج از بینی وجود ندارد، خطر زخم نیز وجود ندارد. با این حال، این یک روش مناسب برای اصلاح مشکلات فیزیولوژیکی نیست.

دکتر کیوان اخترکاوان جراح بینی ، جراح پلک در تهران و فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

جهت دریافت مشاوره رایگان عمل بینی و مشاوره رایگان حضوری با دکتر کیوان اخترکاوان، با شماره تلفن 09365110973 تماس حاصل فرمایید

برخی از خدمات دکتر کیوان اخترکاوان، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی:

عمل بینی

جراحی پلک